Svar: Ikke interesseret i skemad

11. november 2019

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Tine

Tak for dit brev :)

Det er rigtigt, at når børn får fuld flaske, så vil de ofte være lidt mere sultne og vise behov for skemad, før de fylder 6 måneder... men det er naturligt ikke altid, og det kan godt være, at jeres dreng har brug for lidt mere tid, hvilket også vil være helt okay. Det er dog rigtig fint, at du forsøger med lidt smagsprøver, - det behøver ikke være større måltider lige nu...:)

Hvor stærk er han i kroppen? Kan han sidde i høj stol? Det vil være en fordel, hvis du kan sætte ham i den høje stol, når du tilbyder ham skemad. Når han sidder der, så kan du sidde foran ham og han kan spejle sig i dig og i din mimik.

Hvordan er hans evne til at koordinere sine bevægelser? Du nævner, at du har forsøgt med en frugtsut.. mestrer han dette? Jeg spørger, fordi det vil være en klar fordel, hvis du kan give ham lidt i hånden, som han kan sidde med selv, sutte og gumle på. Når han får mad i hånden, så bliver han opmærksom på, at det er spisetid, det styrker ham mundmotorisk, der dannes ekstra spyt, han smager, fornemmer og bliver naturligt mere parat til at tage imod skemaden, når du så efterfølgende nærmer dig med den. Måske er det lige tidligt nok, men det kommer sandsynligvis i løbet af et par uger... :)

Hvor meget mælk drikker han? Det er super godt, at han tilbydes flaske op til hver lur - det vil være rigtig godt for rytmen og introduktionen af skemad. Og du skal forsøge at tilpasse skemaden sådan, at han tilbydes dette, når han vågner (naturligvis afhængigt af, hvor lange hans lure er) og så stadig tilbydes en flaske før søvnen. På denne måde sikrer du bedst mulig plads i maven til begge dele. Hvis han tilbydes flaske før skemad, vil mælken kunne mætte ham så meget, at han naturligt ikke har interesse for skemaden.

Jeg vil anbefale dig, at du forsøger med smagsprøver to gange dagligt - formiddag/frokost og aften. Prøv med lidt grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Det være rigtig godt, at du som nævnt sætter ham i den høje stol, og så sætter du dig foran ham. Du skal skabe øjenkontakt mellem jer og holde fast i, at nu er det spisetid. Det gør du ved at verbalisere omkring maden og ved at lade ham spejle sig i dit ansigt. Du skal altså bruge din stemme og din mimik: "Mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Lyden "mam mam mam" gør naturligt at munden åbnes og han kan spejle sig i dig. Det skal køre i en nogenlunde jævn ...

Annonce

... strøm uden for mange pauser, så han ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting, men hjælpes til at holde fokus. Mister han koncentrationen, så er det naturligvis helt okay. Så giver du ham en lille pause, siger f.eks. "vil du have lidt at drikke", så får han lidt vand og så forsøger du med lidt grød eller mos på en ske igen.

Det lyder som om, at han har en tidlig rytme, når han sover dagens første lur omkring kl 08, og en dagsplan kunne f.eks. se således ud:

Tidlig morgen 04/05: Flaske og sover lidt videre

Morgen 08: Flaske og puttes til dagens første lur

Formiddag/frokost 10.30-11: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping. Max ½ dl. og vand af kop. Start gerne med lidt bløde frugtbåde, agurk eller rugbrødsbjælker i hånden, og følg så efter med skemaden...

Flaske og puttes til middagslur ca kl 12

Eftermiddag 15.30-16: Flaske og puttes til dagens 3. lur

Aften 17.30-18: Tilbydes smagsprøver på lidt grøntsagsmos, må igen meget gerne starte med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, og så følger du efter med lidt på en ske. Vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Flaske og puttes til natten 18.30-19

Sen aften 22-23: Drømmeflaske

Han skal naturligvis være under opsyn, når han sidder med mad i hånden, og du skal være meget opmærksom på, om han får bidt eller knækket stykker af. Hvis du er mest tryg ved at bruge frugtsutten lige nu, så er det helt fint :)

Det vil være rigtig godt, hvis du ikke forsøger mange gange dagligt, men i stedet forsøger at skabe en nogenlunde fast rytme - fordi hans indre ur så stille og roligt vil begynde at indstille sig på, at det er spisetid netop der, og det er dermed også være befordrende for hans lyst til at tage imod skeen.

Det gør ikke så meget lige nu, om han tilbydes færdiglavet babymad eller hjemmelavet babymad. Det vigtigste er, at du forsøger at skabe lidt rytme omkring måltiderne, så det bliver genkendeligt for ham - og at han spiser lidt. Som sagt er smagsprøver rigtig fint og spiser han ca ½ dl hver gang, så er det helt perfekt. Det skal nok komme - prøv ikke at stresse for meget over mængden lige nu. Han er stadig bare et lille myr :)

Pas også på med at sammenligne med storesøster.. børn er forskellige og forløbet med lillebror og spisning kan sagtens være forskelligt fra det du husker omkring hende, - og det er helt okay :)

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to